IPC Groene Ruimte richt zich op mensen met werkervaring in de buitenruimte. Om bij IPC een opleiding of training te kunnen volgen is het is niet persé nodig dat je een baan hebt die precies aansluit bij het onderwerp van de opleiding of training die je wilt volgen. Mogelijk wil je bij IPC de erkende opleiding of training volgen om jouw kennis en vaardigheden uit te breiden of om in aanmerking te komen voor de baan die je ambieert.
IPC vormt het aanspreekpunt voor het verzamelen, ontwikkelen en verspreiden van kennis en data voor een duurzame, toekomstbestendige en gezonde leefomgeving. De praktijkgerichte leermethode van IPC Groene Ruimte heeft een duidelijk doel voor ogen: het ontwikkelen van mensen en organisaties die actief zijn in de leefomgeving.
Jouw werkpraktijk staat centraal bij onze kennisoverdracht. IPC onderscheidt zich dan ook door de wijze van kennisoverdracht, de inhoud en didactiek. De zeer efficiënte aanpak en uitdagende manier van leren maken het leren leuk en interactief. Tijdens de contacturen bij IPC leer je ook door ervaringen te delen en krijg je nieuwe inzichten door de inzichten van anderen te spiegelen.
Iedere organisatie en haar deelnemers heeft een unieke wijze van werken en leren. IPC Groene Ruimte helpt hierbij door organisatiegericht op te leiden. Door middel van een intakegesprek met de leidinggevende en deelnemer (waar nodig) achterhalen we de exacte opleidingsbehoefte. Samen met jou bepalen we welke activiteiten er nodig zijn om de doelstellingen van jouw organisatie en medewerkers te behalen. Graag nemen we je mee in de wereld van een aantal leervormen waarbij effectiviteit, efficiëntie en de praktijk van de medewerkers centraal staan.
Blended learning is een manier van leren waarbij de klassieke leermethode zoals trainingen in een lokaal op een slimme manier gecombineerd wordt met e-learning, webinars, online video’s en/of bijvoorbeeld online quizzen of toetsen. Het combineren van deze methoden, samen met face-to-face training is veelal effectiever dan alleen een klassikale training. De contactmomenten met de trainer of docent kunnen effectiever benut worden. Het lesmateriaal kan tussentijds adequaat worden aangepast en de trainer kan de voortgang van het leerproces eenvoudig monitoren.
Om de lesstof zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de praktijk in de buitenruimte, is “Action learning” een zeer effectieve werkmethode. Bij action learning gaan werken en leren hand in hand zodat de kennis en vaardigheden direct toepasbaar zijn. Door in de training of in de opleiding een praktijkcasus uit jouw werkpraktijk aan te pakken met de geleerde theorie, zorgen we samen voor een effectief en efficiënt leerproces. Middels action learning leer je door reflectie op het eigen handelen in de eigen praktijk.
“Activerende didactiek” zorgt ervoor dat je actief bij het leren en werken betrokken bent en blijft. Er zijn veel activerende vormen, hierbij onderstreept IPC Groene Ruimte de variatie en afwisseling. Dit resulteert in actieve en betrokken deelnemers en werknemers. “Samenwerkend leren” is een vorm van actief en constructief leren. Hierbij werk je samen met medestudenten om samen een gemeenschappelijk doel te bereiken.
Alle trainingen en opleidingen van IPC worden verzorgd door docenten en trainers met de nodige praktijkervaring. Zij dragen hun actuele kennis en vaardigheden aan je over en begrijpen zij als geen ander hoe jouw werkpraktijk er uit ziet.
Tijdens de meeste opleidingen en trainingen van IPC maak je gebruik van de elektronische leeromgeving (ELO). Je vindt daar de voorbereidingen, praktijkopdrachten, links naar handige websites en extra opleidingsinformatie. De elektronische leeromgeving is een online leerplatform waarin ook de trainers van IPC actief zijn. Zij kunnen je middels het platform voorzien van informatie en gebruiken het platform om overzicht te houden in het persoonlijke leerproces. In maatwerktrajecten wordt de elektronische leeromgeving van IPC eveneens ingezet.